lördag 19 januari 2013

Tvingad jämställdhet = Falsk jämställdhet

Jag yrade sist om ett förslag från Nyamko Sabuni (FP) om att lagstadga jämställdhet i företags ledningsgrupper.

Efter lite mer funderande undrar jag om det verkligen gör något mera jämställt. Vad är jämställdhet?
Låt gå att antalet män och kvinnor i ledningsgruppen blir lika, gör det att kvinnorna per automatik ses som jämlika? Kanske blir det rent utav kontraproduktivt?
"Du sitter bara här för att vi måste ha dig här".
Hur är det jämställdhet?

Jag hävdar fortfarande att det bästa och självklara i alla lägen är att alla människor är lika mycket värda. Att jämställdhet är självklart. Lön eller jobb ska inte baseras på kön.

Men är en lag verkligen rätt väg dit?

1 kommentar:

  1. Hej Eric! Gläds över att du funderar över jämställdhetsfrågor och läser gärna din blogg. Själv är jag en " gammal" feminist som till och med har ägnat ett helt år med att gå en folkhögskolekurs i just feminism. Ser nu med glädje och ändå en viss förfäran på hur vårat ganska jämställda samhälle...? håller på att förändras. Patriarkatet kommer inom 15-20 år att falla och ett starkt matriarkat växer fram. Jag hoppas bara innerligt att vi kvinnor tar med oss erfarenheten från hur det var att ständigt befinna sig i ett könsrelaterat underläge och tar med oss den visheten och kunskapen.
    Vill du läsa lite forskarrapporter om framtiden inom detta ämne så föreslår jag: Amazonia- den framtida värld där kvinnor styr( Institut för framtidsstudier). Pojkar och skolan. Pojkkrisen, en delrapport av Mikael Kimmel, Delegation för jämställdhet i skolan. Googla på professor Arne Jernelöv och Joakim Palme.
    I Jernelövs rapport beskriver han hur kvinnor bara på ett hundra år gått från att enligt lag lyda under husfar till att dominera tjänstebranscher, akademiska yrken och chefsposter på mellannivå och nu står inför att krossa glastaken i politiken och det privata näringslivet.
    Nu är det natten snart så jag vidarutvecklar inte detta mera.

    Ann-Sofie

    SvaraRadera