lördag 5 januari 2013

RUT-avdrag för läxhjälp

En del av dagens skola är läxor. Så är det.
Ska det vara så? Nja, det är jag kanske inte så säker på, men det är inte det jag vill prata om nu. Läxor eller inte läxor får jag ta en annan gång.
Nu finns det läxor, och då pratar vi om det.

En del elever har lättare för sig i skolan än andra. Så är det.

En del elever har föräldrar som kan hjälpa till med läxor hemma i större grad än andra (oavsett om det beror på föräldrarnas förmåga eller tid). Så är det.

Läxhjälp är en bra sak. Oavsett om det kommer från föräldrar, skola, fritidsgård, granne, kompis, släkting, bekant, random person på stan eller en anställd på ett företag som tillhandahåller läxhjälp.

Problemet för mig, uppstår när staten går in och subventionerar kostnaden för att hyra in någon som hjälper till med läxorna.
Jag har alltså inte något emot ATT det finns människor som hyr in folk. Jag har något emot att staten betalar en del av det.

Varför har jag problem med det?
Det är väldigt enkelt, det gynnar inte alla lika. Staten ska inte ge fördelar till en del av befolkningen som en annan del av befolkningen inte kan ta del av.
Varför inte? Därför att staten får pengar genom skatter. Skatten kommer från folket. Alla betalar, alla ska få. Det är inte ett rättvist och ansvarsfullt sätt att hantera skattepengarna.

En ensamstående deltidsarbetande förälder har inte en chans i världen att köpa läxhjälp till sitt/sina barn, hur mycket de än behöver det. Visst gör RUT-avdraget att fler har råd med läxhjälp, men framför allt gör det att de som hade råd innan, nu kommer undan billigare.

I slutändan gör det att barn till föräldrar som har gott om pengar, får en bättre utbildning än barn till föräldrar som inte har lika gott om pengar. För ingen förälder kommer bortprioritera mat på bordet för läxhjälp (tack och lov för det!)

Ännu en sak som ökar klyftorna i samhället. Kunskap och pengar åt de rika, ja, resten fattar ni själva.



4 kommentarer:

  1. Jag förstår inte heller hur logiken kommer in i att RUT:a läxhjälp. Lägg de pengarna på att fler skolor kan anställa specialpedagoger som är en skrämmande brist på flera skolor... Eller speciallärare för den delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Satsningar som ALLA kan ha nytta av

      Radera
    2. Det roliga är ju också att en ideell organisation som höll på med läxhjälp nekades ekonomiskt bidrag eftersom det skulle orsaka en orättvis arbetsmarknad gentemot de företag som sysslar med läxläsningshjälp.

      Radera
    3. Får en ju att undra lite vad prio ett är

      Radera