torsdag 10 januari 2013

Månggifte?

Det har skrivits ganska mycket om centerns förslag till nytt idéprogram de senaste dagarna. Knepigt nog verkar det som att den delen som de flesta upprör sig mest över är månggifte.
Det är kanske den delen som retar mig minst.

För om vi tänker efter lite. Vad är egentligen bekymret med det? Varför ska staten bestämma hur många man får gifta sig med? Det måste väl vara upp till var och en hur man själv vill leva sitt liv?
Jag kan inte själv tänka mig mer än en partner, men det betyder väl inte att jag ska förbjuda någon annan att ha det?

Det skadar ingen annan och så vitt jag kan se påverkar det inte heller samhället negativt. Och oavsett vad, hur kan egentligen staten reglera kärlek?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16051525.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar