torsdag 24 januari 2013

Privata vårdalternativ

Jag har tidigare skrivit om min avsky för felaktigt använda skattemedel.
Att statens pengar, våra pengar, går de som de är ämnade till förbi och hamnar i händerna på giriga riskkapitalister.

I och med det kanske det framstår som att jag är emot alla former av privat skola, vård eller omsorg.
Men så är det absolut inte.
Privata skolor är helt ok. Privata sjukhus är helt ok. Privata äldreboenden är helt ok. Etc.
Jag kanske inte själv skulle välja något av de alternativen, men det betyder inte att de borde förbjudas.

Om någon människa känner "det här kan jag göra bättre själv" så ska den också kunna göra det. Och om det visar sig att den faktiskt KAN göra det bättre själv så är det ju alldeles underbart. Då kan alla utförare lära sig av det och således i sin tur bli bättre.
För jag har ofta hört att privata företag gör offentliga företag bättre, man ser nya sätt att spara pengar, bli effektivare, tjäna mer, och man lär sig av varandra.
Men, om konkurrerande företag tävlar om att tjäna mest pengar, inte skulle väl de tala om hemligheterna som gör dem framgångsrika för andra företag? Det låter ju som en ganska dålig strategi.

Det är vinsterna jag vänder mig emot. Och varför kan ni läsa i tidigare inlägg. Skattepengar ska gå till det de är avsedda för.
Så starta kooperativ, ideella föreningar eller vad det nu kan finnas för lämpliga former, och gör en bra verksamhet. All heder till de som tar chansen.
För så länge motivationen är att hjälpa människor, då är man en vinnare i mina ögon.

Men startar man ett företag i vinstsyfte, då är främsta motivationen att tjäna pengar. Det är inget konstigt med det.
Startar man ett skogsföretag tjänar man pengar på träd.
Startar man en bilaffär tjänar man pengar på bilar.
Startar man ett vårdföretag tjänar man pengar på människor i behov av hjälp.

Helt plötsligt är inte det viktigaste att personen blir frisk. Det viktigaste är hur mycket personen kostar så att man kan tjäna så mycket som möjligt på hen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar