onsdag 6 februari 2013

Det finns fler än två partier!

Det gör mig så innerligt trött att höra på moderaternas, ja hela högersidans, tjat om att vi Socialdemokrater inte har något regeringsalternativ. Inte talat om i förväg vilka vi ska samarbeta med vid valseger nästa val.

Jag kan inte tänka mig något mer självklart än att inte diskutera det. Eller ens tänka i de banorna, för det ska inte vara klart än.
Jag förstår att Reinfeldt blir nervös när han ser sprickorna i alliansen bli större och större. Men uppgörelser och regeringsalternativ ska inte göras förrän efter man vunnit ett val, innan det bör man väl hålla alla dörrar öppna? (Ja inte alla då, men ni vet.)

Men vad högern verkar ha så otroligt svårt att greppa är att vi inte har ett tvåpartisystem som t.ex. USA. Vi har en rejäl laddning olika partier varav åtta stycken har representanter i riksdagen. Något som tekniskt sett kan ändras varje val. Så egentligen borde det vara omöjligt att göra upp med partier innan man vet om de kommer in i riksdagen eller inte. Och där ser det ju lite brunt ut för Reinfeldts allians just nu.

Men det är inte det som retar mig mest egentligen. Jag antar att det högern vill är att vi ska säga att vi ska samarbeta med V och MP och börja prata om gemensam politik nu. Men saker är den att vi är varken V eller MP, och de är inte S. Vi socialdemokrater har vår politik som vi vill föra fram, det är DEN vi vill att folk ska rösta på.
Så vi ska inte prata regeringsalternativ nu. Vi ska prata vår politik. Men det är väl där Reinfeldt skiter ner sig, för deras politik har inte gjort jobbet.

Och nu är han så rädd att han har som krav för att debattera med Löfven, att S ska börja prata regeringsalternativ.
"Väljarna har rätt att veta". Väljarna har rätt att veta vilken politik vi står för!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16194490.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar