fredag 21 december 2012

Gud vs. Evolution

Läste en spännande insändare i VF som jag antar att redaktionen slarvat med. Den måste legat under någon unken soffa sedan början på 1900-talet och först nu hittats av en ivrig praktikant som på ett stiligt sätt klämt in den i tidningen och hoppats att ingen skulle märka det pinsamma.

Nå i alla fall. I insändaren skriver rubriken Minna att "skolan indoktrinerar barn med evolutionen".
Hon ondgör sig över att skolan lär ut evolutionsteorin som en sanning och att man inte lär barnen att tro på Jesus. Sen undrar hon över hur det kan vara okej att föräldrar lär barn att tro på tomten "tills dom upptäcker motsatsen", men att det inte skulle vara ok att tro på Jesus.
Att hon på något vis sätter ett likhetstecken mellan Tomten och Jesus här blir bara hysteriskt kul.

Hon skriver "nåde dig om du lär barnen ursprunget till äkta kärlek som aldrig sviker". Här antar jag att Minna menar att ursprunget till äkta kärlek skulle vara Gud, Jesus eller den Kristna tron.
Tänk, äkta kärlek. Äkta kärlen för mig är min familj, min släkt och mina vänner där jag vet att jag är accepterad för den jag är oavsett om jag säkerligen, som alla andra, bär mig åt som en idiot mellan varven.

"I skolan indoktrinerar man barn tidigt att evolutionsteorin är den enda rätta. "
Minna har kanske inte koll på vad en teori är. Det är vad vetenskapen hittills kommit närmast. Det är inte en absolut sanning men det är ett sjuhelsikes bra försök.
Nu har jag jobbat lite som NO-lärare i mina dagar och skolan (kan inte prata för alla) är noga med att poängera just detta. Men nog är det väl ändå trevligt att det hänger ihop bättre än att den första kvinnan var hopsnidad av något slemmigt revben och andra magiska sagor.


Sen går hon vidare och skriver om seanser och "oskyldiga" barnprogram. Men det kommer jag säkert återkomma till längre fram någon gång, jag vill inte dra ut på det här inlägget för långt och jag har ändå en del kvar. 

"Men nåde dig om du ber aftonbön med ditt barn eller ännu värre låter barn delta i bön i kyrkan för att finna ro och svar i sina själar, då skriker ateisterna sig hesa att vi måste vara neutrala och inte indoktrinera barnen med sådant trams."
Inte alls. För all del, om du har en stark tro på något, oavsett religion, så är det din ensak och hur du uppfostrar dina barn är upp till dig. (Ja, om de nu inte far illa naturligtvis). Men det är inget som en skola ska befatta sig med. Religion har ingenting i skolan att göra.

Nu kanske det låter som att jag har väldigt svårt med religiösa människor. Icke då. Alla människor har rätt att tro på vad de själva vill. Och de får gärna prata om det också. Det bästa som hände mig 2012 måste väl ändå varit när det kom två Jehovas vittnen och knackade på. Ett så roligt samtal minns jag inte när jag hade sist, jag slutade inte skratta på en vecka.

Men poängen blir ändå den samma. Skolan ska INTE fostra barn in i en religion, oavsett vilken.


http://www.vf.se/asikter/insandare/skolan-indoktrinerar-barn-med-evolutionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar