tisdag 18 december 2012

Centerskruvarna skramlar lösa

Länge har jag förstått att skruvarna skramlat lösa hos Centerpartiet. Men nu verkar det som att flertalet av dem rent utav lossnat helt.

Medveten om det fåniga, snudd på dåraktiga, i att använda aftonbladet som källa sitter jag här och gapar över centerns nya idéprogram.

Slopad skolplikt, fri invandring, och så ska Sverige göras om enligt någon USA-modell. Men det som ikväll retade mest gallfeber på mig var nog ändå deras förslag om platt skatt (alla betalar samma skatt oavsett vad).
Per Ankersjö säger "– Det är viktigt för att förstärka drivkrafterna för människor att starta företag och skapa jobb."
Jag vill nog påstå att om man avstår från att starta ett företag för att man får högre skatt om man lyckas tjäna stora summor på det, då är man inte mycket till företagare. 
Att de rika blir rikare gör inte Sverige starkare på något vis. Det ökar klyftor, otrygghet och splittrar samhället.

Och så orerar man väldigt om hur man ska bli det mest liberala partiet. Jag vet inte, men liberalism måste betyda något väldigt olika för mig och centerpartiet.
Centerns (ja hela högerregeringens) tolkning tycks vara "Staten ska vända medborgarna ryggen".  Medans jag tycker att staten ska bygga upp trygghet och självständighet för individen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15952405.ab



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar