måndag 12 maj 2014

SD och EU, det är inte så lätt alltid.

Idag damp det så äntligen ner ett flygblad från SD i brevlådan. Bannar mig själv lite för att jag aldrig kommit mig för med att klistra upp en lapp med "Ingen rasism tack, men vräk på med reklamen" på min brevlåda. Fast å andra sidan, hade jag gjort det hade jag missat den skrattfest som nu följde :)

Vi kan väl sammanfatta det som att, det går inte så bra för SD när det gäller EU. Inte när det gäller att förstå vad det hela handlar om iaf.

Så vad är det jag gnäller om?
Låt oss ta en titt på deras 5 första punkter som de enligt dem själva, ska jobba för i EU.

1. Folkomröstning om EU-medlemskapet.
Fine, det kan man väl för all del önska. Men det är inget som man på något vis kan driva igenom i Bryssel! Det är inte en fråga som på något vis rör det här EU-valet.  

2. Ett nej till Europas förenta stater
Varför inte också "Nej till Mordor, Kapten Krok, Påskharen, Jesus, Gud och någon helig Anders" om vi ändå ska vara emot massa fåniga påhittade saker?

3. Begränsa EUs makt över Sverige
Se punkt 1

4. Minska den Svenska EU-avgiften
Ok, det kan man säkert arbeta för. Fast då bör det väl vara alla länders EU-avgift? 

5. Bevara den Svenska modellen på arbetsmarknaden
Här håller jag faktiskt med. MEN. SD arbetar aktivt emot den svenska modellen på arbetsmarknaden genom sin förda politik här i Sverige!
SD vill riva upp MBL (medbestämmandelagen) som ÄR den Svenska modellen! 

Utöver detta hittar vi fler sagor som att man ska "stoppa det organiserade tiggeriet" samt att det i texten står något om att det svenska folket inte har något att säga till om.
Ska man vara helt ärlig så är det nog så att tack vara EU har lilla Sverige enormt mycket mer att säga till om till skillnad mot vad vi skulle ha om vi stod där ensamma, inskränkta och livrädda för allt som rör sig utanför ytterdörren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar