torsdag 13 november 2014

Vägval för vårdvalet

Riksrevisionens totalsågning av vårdvalet som genomfördes 2010 av alliansen hoppas jag inte undgått någon. Men jag blir inte direkt förvånad om det har gjort det eftersom det, om man bortser från en och annan ledarsida, varit pinsamt tyst om detta.

Vårdvalet är alltså en tvingande lag för alla Sveriges landsting som ger fri etableringsrätt för privata vårdgivare. Istället för att en demokratiskt folkvald församling ska kunna styra etablering efter behov så är det nu en fri marknad där det endast gäller att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Riksrevisionen tar i sin granskning upp att vårdvalet lett till en överetablering av privata vårdcentraler i områden med rika och friska människor, och att de då till viss del slagit ut vårdcentraler i områden vars befolkning har en lägre socioekonomisk status.

I min tankevärld var länge läx-rut den tydligaste vattendelaren mellan höger- och vänsterpolitik. Men här har vi en mycket bra konkurrent.

Det är ganska beklämmande men ändå väntad läsning. Av just den här anledningen var jag och så många med mig emot den här reformen. Av samma anledning såg jag och mina partivänner till att LOV inte infördes i vår kommun. Av samma anledning är det viktigt att kommunerna får vara med och bestämma när företag vill öppna privata skolor och av samma anledning var det helt vansinnigt att privatisera apoteken.

Nu har vi en ny regering och ens chans att göra vården i Sverige mer rättvis och styrd av behovet.
Problemet är det parlamentariska läget i riksdagen, där vi inte har majoritet. Så frågan är, vågar borgerligheten svälja sin stolthet och ta till sig att den här reformen var helt uppåt väggarna, i alla fall om man ska ha medborgarnas bästa för ögonen.

Ska vi vara medborgare i det svenska samhället, eller ska vi vara kunder till företagskoncernen Sverige?




http://www.dn.se/nyheter/politik/riksrevisionen-domer-ut-vardvalet/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar