onsdag 12 november 2014

Religion i vården

Idag kunde vi i flera medier läsa om Kronobergs landstings beslut att utreda rätten för vårdpersonal att vägra göra aborter, eller ja för att vara tydlig var det moderaterna, centerpartiet och kristdemokraterna som beslutade det.
Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet röstade emot och folkpartiet avstod lite halvfegt att rösta.

Anledningen att någon inte vill utföra en abort skulle då vara religiösa skäl vilket gör mig rejält bekymrad. Om en människa uppsöker vård av någon anledning ska hen få en professionellt bemötande grundat på vetenskap.
Att någon läst något i en gammal bok är inte grund för svensk sjukvård.

Alla ska ha rätten att tro på precis vad de vill, men när det påverkar andra människor och framför allt, när det påverkar andra människors hälsa, är det inte längre ok.

Vi kunde senare under dagen i Aftonbladet läsa om Ellinor, som jobbar som barnmorska i Norge, som berättar om sin tro och hur hon förhåller sig till abort.
Hon säger "Det här kommer från mig", följt av "Det finns klara tydliga tecken genom hela bibeln".
Uttalandet säger iofs emot sig själv men är också så otäckt att det får håren i nacken på mig att resa sig.
I bibeln finns det för övrigt gott om tecken på en hel del otrevligheter som jag hoppas Ellinor avhåller sig från.

Att vägra utföra en abort på grund av religion ska helt enkelt inte vara ok.
Det är helt ok att en person tror på att det är fel.
Men då ska man inte jobba inom vården.



Artikeln jag hänvisar till i texten:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19849586.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar